Årsmöte 2020

• 25 jan 2021

Här kommer länken till årsmötet tisdag den 26 kl 19:00: https://f5networks.zoom.us/j/99358042519?pwd=Tkg0bnFMNTF3cjRrOEQ3TWFPQ3owQT09&from=addon

Verksamhetsberättelse svenska 9er förbundet 2020

Ett minst sagt ovanligt år har passerat och det nu är dags att summera året.

I början av 2020 valdes en till stor del ny styrelse för 9er-förbundet. Fredrik Liljegren valdes till ny ordförande och Magnus Brenton, Hans Broman och Sibylle Maurer är nya ledamöter. Hans är vår medieman med ansvar för hemsida och Facebook och Magnus är kassör. Sibylle koordinerar läger / träning. Lars Engström lämnade posten som ordförande i förbundet men är kvar i styrelsen med ansvar för frågor som avser 49er och FX och Henrik Björsson är sekreterare och ansvarig för tävlingar / GP- serie.

Arbetet i den nya styrelsen satte igång i början av februari med planering av tävlingskalender, träningsläger och andra aktiviteter. Men så förändrades allt!

I början av mars slog Covid-19 pandemin till i Europa och vårens/sommarens samtliga planerade tävlingar kom att ställas in. Restriktioner infördes i samhället som gjorde det svårt att resa och hålla större samlingar. Inställda tävlingar möjliggjorde istället träning på hemmaplan och förbundet började omgående arbeta med planering av vårens och sommarens träningssamlingar. I förbundets regi så lyckades vi anordna två träningssamlingar under våren utöver det sedan tidigare planerade lägret i Motala i slutet av maj. Ett i Stockholm hos KSSS i Saltsjöbaden och ett i Lerum. Under sommaren arrangerade förbundet tillsammans med Kasper Nordenram och Axel Pantzare ytterligare ett träningsläger på KSSS. Förbundet genomförde som planerat ett läger i Motala under hösten. Stort tack till de klubbar, personer och tränare som bidrar till att göra dessa aktiviteter möjliga.

Mot slutet av sommaren så började restriktionerna lätta lite och vi kunde genomföra vår första GP serietävling. Tävlingen hölls i Stockholm och arrangerades av KSSS. Totalt kunde 3 GP serietävlingar genomföras under höstsäsongen där GKSS Skiff regatta i september utgjorde GP2 och KSSS lyckades få till ett JSM för 29er i början av oktober (GP3). När vi summerade GP-seglingarna var det glädjande att se att ca 30 besättningar deltagit på en eller flera av seglingarna.

Under hösten arrangerades även några internationella 29er tävlingarna och ett stort antal svenska besättningar deltog under Kieler Woche (flyttad från maj till september) och den avslutande deltävlingen i Europacupen i Riva del Garda.  ISAF VM skulle 2020 arrangerats i Brasilien men när denna tävling ställdes in arrangerades inte några kvaltävlingar i Sverige.

Under senhösten har förbundet arbetat med att intervjua och anställa ny klasstränare då Charlie valt att lämna detta uppdrag. STORT tack till Charlie för det arbete han gjort under de år han haft uppdraget! Vi hade flera bra kandidater som sökte tjänsten och urvalsprocessen var inte lätt då vi kan konstatera att det finns många duktiga tränare. Efter noggrant övervägande valde förbundet Simon Alm som ny klasstränare. Simon har en gedigen erfarenhet både 29er och 49er segling och kommer bli en utmärkt klasstränare.

Under 2020 så har förbundet haft en positiv utveckling vad det gäller medlemmar och vid årets utgång hade vi 72 medlemmar. Ökande antal medlemmar och ett år med delvis inställda aktiviteter då de internationella mästerskapen uteblivit och därmed även behovet av coacher till dessa mästerskap har resulterat i att ekonomin i förbundet är god och att vi står väl rustade inför 2021.

Slutligen ett stort tack till styrelsen och alla som hjälpt till under det gångna året! Nu ser vi fram mot bra 2021 utan alltför mycket restriktioner och ändrade planer på grund av Covid-19!!

Fredrik Liljegren Saltsjöbaden

Några kommentarer kring finanserna 2020 för 9er Förbundet

Övergripande kan konstateras att 2020 varit ett speciellt år. Iom att det varit en del inställda regattor och att det inte innehållit några internationella mästerskap så har vi haft mindre kostnader än vad som annars skulle varit fallet och därmed fått ett större överskott i finanserna.

Resultatrapporten

Intäkterna

Består av två delar:

Medlemsavgifter - höjdes inför 2020 till 300 per år.

Vi hade 72 medlemmar 2020 vilket var ca 20 mer än 2019.

Därav medlemsintäkter på 21.600.

Lägeravgifter – vår ambition var att sätta ett självkostnadspris per besättning/dag som skulle gälla alla läger, oavsett var de arrangerades.  Priset vi satte var 400 besättning/dag.

Vi hade totalt 5 läger (11 seglingsdagar) med i snitt ca 10 besättningar per läger.

Därav intäkter på 47.200

Kostnaderna

Iom att det inte varit några Internationella mästerskap 2020 så består kostnaderna bara av två delar:

Lägerskostnader – kostnader för coacher, Ribhyra, bensin, mat etc 31.796

”Adminkostnader” – avgift till SSF 2.500 + 500 seglardagen, samt bankkostnader

Balansrapporten

Övriga fordringar

371kr avser en faktura för abonnemang på bokföringssystemet FortNox som betalades 2020-12-30 men avser kostnaden för q1 2021.

Lev.Skulder

2019 fanns en post på 5.000 för Hyra Kullavik EM – som avsåg en ngt oklar fordran från 2017 som förra styrelsen ärvt. Eftersom de efterforskningar som gjorts inte kunnat styrka att det faktiskt föreligger en skuld så beslutades det på styrelsemötet 2020-12-09 att boka bort skulden.

Övriga skulder

Det fanns en reservering sedan 2019 på 750 för tröjor som 9er Förbundet beställt men inte blivit fakturerade för. Fakturan som dök upp 2020 var på 275 och är betald.